Światowy ranking kolei dużych prędkości

Światowy ranking kolei dużych prędkości

Kolej dużych prędkości to dość nowe zjawisko, jednak dla 20 krajów jest to już podstawa transportu kolejowego. Zapoczątkowana w Japonii, weszła na stałe na rynek europejski w latach 80. i 90. XX wieku. Jednak zaawansowanie technologiczne, zakres populacji obsługiwanej przez szybkie pociągi, cena za kilometr podróży, a także rekordowe prędkości, cementują pozycję Japonii jako lidera tego segmentu.

Chociaż w Europie infrastruktura kolejowa była już dość rozwinięta, przystosowanie jej do potrzeb kolei dużych prędkości okazało się dużym wyzwaniem. Na przykład w Polsce budowa linii Y, łączącej Warszawę z Łodzią, a następnie z Poznaniem i Wrocławiem, która miała znacznie skrócić czas podróży, zawieszono do roku 2030. Poniższy ranking porównuje wyłącznie pociągi spełniające oficjalne kryteria. Aby dowiedzieć się więcej, sprawdź FAQ.

Jedna rzecz jest jednak oczywista. Teraz, kiedy sprawa nabrała rozpędu, nic nie jest w stanie zatrzymać kolejowej rewolucji.

Koleje dużych prędkości. Ranking GoEuro

Zobacz, jak stworzyliśmy ten ranking [1]

Nasz ranking pokazuje, że kraje w Azji są wciąż liderami w kategorii kolei dużych prędkości. Japonia, ze swoimi niesłychanymi rekordami prędkości oraz wysokimi notami za procent obsługiwanej populacji i prędkość dopuszczalną, jest zdecydowanym zwyciężcą. Interesujące jest to, że w Korei Południowej tylko 1,62% torów jest przystosowanych do obsługi tak szybkich pociągów, jednak gwarantują one usługi dla 44% populacji tego kraju. Warto również wspomnieć, że Chiny mają ponad 66 289 km torów kolejowych, z czego 29,22% odpowiednich dla kolei dużych prędkości, a obsługują przy tym jedynie 10,7% swojej populacji.

W pierwszej piątce rankingu znalazły się też Francja i Hiszpania. Ponadto, niektórym europejskim krajom udało się nawet prześcignąć te azjatyckie w poszczególnych kategoriach. Na przykład, w przypadku prędkości dopuszczalnych, Niemcy, Hiszpania i Francja są na tym samym poziomie co Japonia, tuż za Chinami i górując nad Koreą Południową. Ponad 20% populacji Austrii i Hiszpanii ma dostęp do pociągów kolei dużych prędkości. Tuż za nimi są Włochy i Niemcy z około 18%.

Mapa tras kolei dużych prędkości w Europie

Skopiuj i wklej iframe, aby wykorzystać mapę. Powołaj się na GoEuro!

Planowane i w trakcie budowy

Kilometry sieci kolei dużych prędkości na świecie

Status Azja Europa Ameryki Afryka Oceania W sumie
W trakcie budowy 13 868 2 867 483 200 0 17 418
Planowane 14 287 11 044 3 340 4 080 1 749 34 500
W użyciu 23 794 10 692 729 0 0 35 215
W sumie 51 949 24 603 4 552 4 280 1 749 87 133

Patrząc na Europę, można zauważyć ciekawy rozwój w świecie kolei dużych prędkości. Francja planuje mieć w sumie 4500 km torów przystosowanych do kolei dużych prędkości. Będzie to stanowić 15,2% całości infrastruktury kolejowej w kraju. Hiszpania planuje wybudowanie ponad 2700 km nowych torów, stopniowo zbliżając się do planowanych 37,68% torów kolei dużych prędkości w skali całej infrastruktury. Niemcy zwiększą swoje zaplecze torów dla szybkich pociągów o 50% poprzez wybudowanie około 790 km nowych tras dla kolei dużych prędkości. Włochy planują rozszerzyć swoją sieć kolejową o kolejne 346 km torów dla kolei dużych prędkości, które będą wtedy stanowić 10% całości sieci kolejowej.

Infografika poniżej porównuje niektóre z rekordowych prędkości oraz zawiera interesujące wyniki dotyczące średniej prędkości dopuszczalnej pociągów.

Najszybsze pociągi na świecie

Szybkie fakty o szybkich pociągach!


Najpopularniejsze połączenia

Za kolejami dużych prędkości w Europie

Europa, zaraz po Azji, jest kontynentem z największą liczbą linii szybkich pociągów. Wśród nich znajdują się najczęściej uczęszczane trasy Europy. Sprawia to, że podróż pomiędzy niektórymi ważnymi europejskimi stolicami jest możliwa w zaledwie kilka godzin. Przyjrzeliśmy się, które 10 tras kolei dużych prędkości są najpopularniejsze na kontynencie. Sprawdziliśmy również ich minimalna i maksymalną prędkość.

Przewoźnik Połączenie
Thalys 506 km / 3 godz. 18 min
218 km / 1 godz. 51 min
300 km / 1godz. 22 min
488 km / 3 godz. 21 min
SNCF 774 km / 3 godz. 17 min
425 km / 1 godz. 57 min
SNCF Renfe 1075 km / 6 godz. 28 min
Renfe 659 km / 2 godz. 30 min
Trenitalia Italo 580 km / 2 godz. 55 min
Deutsche Bahn 282 km / 1 godz. 42 min